Singa Beng

Just ramblings.

Friday, September 18, 2009

Ciri-Ciri Usahawan MLM

Disebabkan target group ramai orang berbahasa Melayu, kali ini saya buat posting dalam bahasa pengantar kebangsaan.

Saya ingin mengolah beberapa ciri usahawan MLM berdasarkan beberapa encounter dengan baka-baka ini. Seperti yang saya post sebelumnya, memang saya tidak bersetuju dengan syarikat-syarikat MLM yang jelas ada unsur syubhah tetapi menggunakan Islam sebagai marketing strategy dengan mensasarkan orang Islam yang kurang dan cetek pengetahuan asas agamanya. Sebenarnya orang-orang beginilah yang amat-amat gullible dan mudah dipergunakan terutama sekali bila upline menyentuh soal ke'halalan' secara conventional tanpa mengambil kira aspek agama langsung. Bagi yang sememangnya jahil, ini sudah cukup menjadi 'dalil'. Sedihnya melihat umat akhir zaman...

ok... ciri-ciri yang pertama;

1. Tak paham konsep halal dari hukum syara'... dan menganggap conventional system sebagai gold standard 'halal'.

Ini yang sedih dibuatnya. Bila tanya tentang syubhah c/o MLM berkaitan dengan parent c/o atau subsidiari lain yang jual alcohol... diorang akta mana ada profit itu dan bonus ini berkait dengan c/o MLM tersebut. Ini bukan soal profit atau bonus, ini soal syubhah. Peduliklah siapa yang jual alcohol, asalkan berkaitan dengan c/o MLM.... syubhah la tu!!! kenapa bengap sangat usahawan MLM ni, kita pun tak paham. Apa yang diulang-ulang sebut... kami ada sijil MLM dari government, kami disenaraikan dalam top meletop sekian-sekian. Senang cerita la kan, kalau betul-betul syraiah compliant, tentu ada dalam list ini;

http://www.klse.com.my/website/bm/products_and_services/islamic_capital_market/ICM_Shariah.html

download la PDF tu, cari la nama MLM c/o tuh takpun nama parent c/o. Nak syariah compliant kejadahnya... menjual alcohol. Orang-orang MLM ini langsung tak menafikan memang ada c/o dalam groupnya yang menjual arak.... jadi diorang dah mengaku sendiri ada unsur SYBHAH, apa lagi yang nak disoal???

Ada pulak tu, cakap apa tau bila kita terangkan bahawa shareholder parent c/o memang kebanyakannya dari background keuntungan berasaskan riba... dia cakap eh, kami bukan melabur dalam syarikat!!! Jawapan saya.... apa la bengap sangat dan buta corporate governance dak2 MLM ni..... habis tu.... menjadi ahli, menjual, mempromote dan merekrut ahli bukan ke menyumbang pada c/o yang ada subhah dengan alcohol??????? Agaknya sense of Halal/Haram dah terlampau confius. Lepas ni ada la yang jual HALAL PORK.

2. Ciri kedua orang-orang MLM ni... pandai meyakinkan orang yang sama bengap dengan mereka.

Ye la, dah masuk MLM, kena la rajin rekrut dan marketing. Kena la putar-putar belit terutama putar belit halal. Sebut la sijil itu sijil itu sijil ini. Kebetulan pulak yang mendengar orang yang sama buta hukum dengan mereka, cantik lah... orang jahil mengajar orang jahil tentang syara'. bagus la tu. masalahnya ada kawan saya sendiri terus menyepi bila berdebat. mungkin dah nampak kesilapan? kalau camtu bagus la, ada la effect saya bising2 ni.

Bagi yang belum terlibat, tolong pahami konsep syubhah. tolong selidik tentang muamalah asas. tolong jangan terlibat dengan c/o yang menjual alcohol. tolong jangan bagi makan pada mak ayah anak2 makanan dari sumber syubhah. dapat pulak ADA PILIHAN berkenaan sumber tersebut.

3. Orang-orang MLM langsung tak selidik berkenaan status halal product yang dipromote kepada Muslim lain.

Haaa.... ini yang paling best. Ini halal, itu halal.... sedangkan
tak paham konsep halal itu sendiri. Senang cita beginilah...

Antonio menjual air tebu. Semua tahu air tebu memang halal, boleh minum. Tapi... Antonio menyediakan air tebunya dalam tandas belakang rumah yang kotor sebab dia senang buat kerja kat situ. Selain itu dia menjual pulak air tebu ni pada orang2 lain yang berniaga...

End of metaphor. Maksud saya disini..... halal bukan sahaja dari segi end product. Bagaimana dengan processing/manufacturing???? Bagaimana dengan modus operandi atau operations???????

Ambil contoh yang ni la senang... kurang2nya yang betul2 bengap boleh paham;

http://www.hai-omarketing.com.my/haio/ifrc_1.asp

Cert from IFRC Asia (Bahtera Lagenda Sdn Bhd) about the products. It is POSSIBLE that JAKIM acknowledges certs from members of WHC, meaning no need to apply JAKIM's own Halal cert (mind you, only for consumables/food). Now go here;... Read more

http://www.halal.gov.my/directory/index.php?lang=BM

and check if SG Global Biotech Sdn Bhd (the manufacturer in the IFRC Asia cert) has a cert from JAKIM for food manufacturing premises. Tadaaak!!! I rest my case regarding loopholes in the system.

This one;

http://www.hai-omarketing.com.my/haio/hfci_1.asp

is given to Hai-O Marketing by Halal Food Council International... but the premise has no JAKIM recog Check it out. MUngkin la syarikat ni ada kilang kat Wisma dia kan? Ye la, order bulk dari orang dan repack.

4. Tak paham apa itu profiteering dan tak tahu asal usul produk

Ni confirm la... ye la, bagi orang2 MLM, business is only from the MLM point of view. Dalam erti kata lain kepala otak mereka Kulup2 belaka. Contoh la ye... since some MLM ada big capital dan dah buat market survey berkenaan kelarisan sesuatu produk... mereka akan beli in bulk dan rebrand sesuatu barangan. saya bagi contoh simple... katakanlah penapis air. saya order dari manufacturing c/o 1000 unit (sebab biasanya akan ada MOQ). Kos 1000 unit at RM300/unit is RM300,000. Sampai kat storage... letak logo skit upah orang... tambah la additional cost RM2-3. How to make money out of this... hmmm.... carikan sijil halal and tell Muslims to sell (which is typical of most MLM nowadays). Jual pada harga RM2083/unit. that sums up to RM2.03 million. Cool kan? This is profiteering for you. Profiteering dibolehkan ke dalam Islam??? Anyways, confirm ahli2 MLM langsung tak tahu berkenaan benda2 ini.

5. Bila ada dibahaskan benda2 yang tidak menunjukkan ciri-ciri halal dari hukum syara'... mereka akan keluarkan ayat2 syahdu, 'menutup periuk nasik' dan 'dah ramai orang Islam masuk' dan paling clasic 'habis tu, kerajaan tu tak guna duit haram ke dari tax?'.

Camna nak cakap bagi paham eh... choice. Pilihan. Ada akal, guna, jangan kulup sangat. Kalau darurah dan tiada pilihan, Tuhan akan tahu. Kalau ada pilihan tapi pilih jugak syubhah dengan c/o yang berkaitan arak, Tuhan akan tahu jugak. Kalau nak halang orang macam saya bersuara dan beri pendapat, nampak sangat la pihak lain tu guilty. Kalau betul2 apa yang saya cakap ni mengarut, apa takut? Kalau halal sangat, teruskan jela. Kendian2 nanti jawab la sendiri.

Buat penutup, bacalah link ini;

http://baheis.islam.gov.my/web/musykil_new.nsf/0/DABF84558E1BAC36482576300067430D?OpenDocument

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home